خاندوی وزیر اقتصاد ۹ مهر نیز گفت: شرکت ،تی مهلت دارد سهام وثیقه خود را جا به جا کند و اگر از مهلت یک ماهه استفاده نکند، این امکان به و، اقتصاد و دارایی داده میشود تا رسما سهامهای دیگری را جایگزین کند.
وی افزود: اگر ،ت میخواهد واقعا خصوصی سازی را انجام دهد، باید به نحوی سهام خود را با آزاد ، این وثیقه از طریق سازوکارها و عملیاتهایی که خود مدیران دستگاه بانکی کشور میدانند، انجام دهد تا بتو،م شاهد فرآیند واگذاری خودروسازیها باشیم.
فاطمی امین وزیر صمت علت افزایش زیان خودروسازان را خصوصی نشدن خودروسازان و دخالتهای ،ت میداند. به گفته کارشناسان صنعت خودرو، عدم انجام خصوصی سازی در اصل باعث افزایش زیان انباشته خودروسازان شد.
بنگاه داری در صنعت خودرو یا همان ،تی ماندن خودروسازان تازگی ندارد و چند سالی است وزرای صنعت با هر رفت و آمدی وعده خصوصی سازی را میدهند؛ بر همین اساس نیز رئیس جمهور در بازدید مید، که از ایران خودرو داشت، فرمان ۸ مادهای صادر کرد که در بند هشتم آن به واگذاری خودروسازان اشاره کرده است.
وی با اشاره به زیان انباشته خودروسازان، گفت: چند مسیر مختلف در خصوص جبران زیان انباشته خودوسازان در نظر گرفته شده است؛ نکته اول این است که چگونه میتوان با افزایش تولید میزان هزینههای سربار را کاهش داد، نکته دیگر در اصلاح رابطه خودروسازان با زنجیره تامین است، اینکه زنجیره تامین با حجم اقتصادی تولید کند و کاهش قیمتی از طریق همکاری سازندگان با خودروسازان شکل گیرد و کاهش هزینه صورت گیرد.
محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی با اشاره به وجود مانع حقوقی و قانونی برای واگذاری خودروسازها به بخش خصوصی، گفت: سهام این شرکتها در اختیار چند بانک بزرگ کشور به ،وان وثیقه قرار داد؛ خصوصی سازی در این شرایط اقدام موثری در جهت کاهش ناکارآمدیهای مدیریتی به دلیل عدم ذی نفعی مدیران است.
وی گفت: در گام دوم، به اصلاح بن سازههای جدید برای توسعه محصولات با کیفیت متمرکز شده ایم و بن سازههای مش، و هم افزایی خودروسازان نقش کلیدی دارند.
صورتهای مالی خودروساز، که خصوصی شده اند نشان میدهد نه تنها دیگر زیان انباشته ندارند، بلکه به سود دهی هم رسیده اند؛ ما هم این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.