شیر پروانه ای Butterfly Valves چیست؟مروری بر اجزا و عملکرد آن کارا پرنیان شرق | کسری ساران

در این مدل شیر فلنج‌ها دور تا دور شیر را احاطه می‌کنند و اندازه نهایی شیر کمتر از 40 سانتی‌متر است. این نوع شیرها به دلیل نصب در خارج از محور یا مرکز ثقل شیر، سطح تماس کمتری با سیال دارند و
برای شرایط کاری پرفشار و با دمای بالا مناسب هستند. در خرید شیر پروانه ای همانند دیگر موارد در شیر صنعتی باید به میزان فشار سیال عبوری و همین طور خورنده یا غیر خورنده بودن سیال باید دقت کنید. در بررسی و خرید اینترنتی شیر پروانه ای می توانید با در نظر گرفتن تمامی نکات فوق خرید موفقی از شیر پروانه ای داشته باشید. محدوده دمایی لاستیک اتیلن پروپیلن مشابه لاستیک نیتریل است، اما حد درجه حرارت بالا ده تا بیست درجه بالاتر از لاستیک نیتریل است. همچنین عمدتاً به عنوان ماده ای برای نشیمنگاه شیرهای پروانه ای استفاده می شود.

شیر پروانه‌ای ویفری در سایزهای متوسط دو عدد گوشواره در قسمت بالا دارد. همچنین، در سایزهای بزرگ چهار عدد گوشواره بصورت دوتایی در قسمت بالا و پایین سطح خارجی مجرای شیر قرار دارند که وظیفه کنترل وزن و ارتعاشات شیر در هنگام عبور جریان را به عهده دارند. در نوع متداول شیر پروانه‌ای از لاستیک‌های آب‌بندی الاستومری استفاده می‌شود، با وجود این، بسته به نوع کاربرد می­‌توان از رینگ‌های سخت نیز برای این منظور استفاده کرد. محرك یا عملگر شیر پروانه‌ای ممكن است بر اساس سایز و نوع کاربرد آن به صورت دستي باشد يا در سایزهای بزرگ‌تر به‌وسيله گیربکس فشار هوا يا برق فعال شوند.

  • و معمولا در خطوطی که قرار می گیرند مجرای داخلی شیر تقریبا با قطر داخلی خطوط یا لوله ها هم سایز هستند.
  • نوع دستی یا اهرمی که به آن شیر کلاجی هم گفته می شود، ساده ترین نوع عملگر نصب شده روی این نوع از ولو ها می باشد که دارای یک دسته ساده و یک دسته متحرک می باشد.
  • این شیر با کوپلینگ‌های لوله و واشرهای ساده متصل می‌شود که به طور قابل توجهی سریع‌تر نصب می‌شوند و در عین حال یک مهر و موم ضد نشتی ایجاد می‌کنند.
  • در پاسخ به این سوال که شیر پروانه ای چگونه عمل می‌کند باید یادآور شویم که شیر پروانه ای بر روی یک میله سوار می‌شود و هنگامی که سوپاپ بسته می‌شود مانع عبور مایع می‌شود.
  • جالب است بدانید، عملکرد آسان، شیر فلنجی را به یکی از پرمصرف ترین شیر آلات در صنعت شیرآلات صنعتی در شیراز تبدیل کرده است.

وقتی استم درست در پشت خط میانی دیسک قرار دارد، به شیر single-offset‌ گفته‌ می‌شود. این طرح برای کاهش تماس دیسک با آب بندی قبل از بسته شدن کامل شیر با هدف بهبود عمر مفید شیر ساخته شده است. امروزه شیرهای تک افست جای خود را به شیرهای پروانه ای افست دوگانه و سه گانه داده‌اند.

باترفلای ولو با اتصال جوشی یا اتصال گرو (Grooved)

در این مقاله به شرح کامل انواع شیر پروانه ای و مشخصات آن ها می پردازیم. پس اگر قصد خرید این شیر صنعتی را دارید، این مقاله را از دست ندهید. همانند سایر شیرآلات صنعتی، برای انتخاب شیر پروانه‌ای مناسب باید نوع سیال، فشار و دمای کاری و نوع اتصال مدنظر قرار گیرد. علاوه بر این، باید فضا و محیط نصب شیر نیز در انتخاب نوع شیر پروانه‌ای مدنظر قرار گیرد. بیشترین موارد خرابی‌های شیر پروانه‌ای مربوط به لاستیک آب‌بندی شیر پروانه‌ای است. به همین دلیل علاوه براهمیت انتخاب متریال بدنه و دیسک، متریال سیت شیر پروانه‌ای از اهمیت بیشتری برخورداراست.

دیسک دایره ای از طرفین بالا و پایین لولا شده و حول محور مرکزی خودش می چرخد. ساختار این شیر شامل یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور است که در وسط شفت شیر قرار دارد. (4) لحظه باز و بسته شدن کوچک است زیرا دیسک های دو طرف شفت چرخان اساساً تحت تأثیر محیط یکسان هستند و جهت گشتاور مخالف است ، بنابراین باز و بسته شدن باعث صرفه جویی در کار می شود. اولین عامل تاثیر گذار در محاسبات و طراحی سیستم های اطفای حریق مساحت ساختمان می باشد. علاوه بر مساحت فضا نوع اسکلت سازه، پوشش سازه از قبیل اینکه پوشش مقاوم در برابر حریق به کار رفته و یا بتن مقاوم در برابر حریق استفاده شده باشد، نیز موثر خواهد بود.

دریچه های فلزی (Metal Valves)

شیر پروانه ای Butterfly Valves چیست؟مروری بر اجزا و عملکرد آن کارا پرنیان شرق | کسری ساران