بتن آماده چیست؟ کاربرد بتن آماده + انواع، مزایا و معایب

بتن آماده چیست؟ کاربرد بتن آماده + انواع، مزایا و معایب

در ادامه این مقاله به طور جداگانه به مرور کاربردهای کارخانه قالب بتن این محصول می‌پردازیم. یکی از انواع بتن سبک که بانام‌های بتن گازی اتوکلاو، بتن فوم دار، بتن هوادهی شده و بتن سلولی نیز شناخته می‌شود. در این نوع بتن از مواد مصنوعی و طبیعی با وزن کم به منظور کاهش وزن و افزایش مقاومت استفاده نمی‌شود. شیوه‌های تولید این نوع بتن سبک به دسته‌های کفی یا اسفنجی و بتن اتوکلاو تقسیم می‌شود.

  • خزش ناشی از تحمل بارگذاری مداوم؛ این مسئله باعث کاهش پیش تنش در سازه‌های پیش‌تنیده می‌شود.
  • بتن در ساخت وسایل و لوازم داخلی منزل از جمله کانترتاپ ها، سینک ها و میزهای ناهارخوری نیز کاربرد دارد و به دنبال دوام طولانی آن ها با مراقبت صحیح به کاهش هر چه بیشتر هزینه های مجدد کمک می کند.
  • این بتن ها مقاومت و طول عمر بسیار بالایی دارند و با گذشت زمان تخریب نخواهند شد.
  • همچنین از بتن تقویت شده با فیبر برای جلوگیری از نفوذ پذیری بالا استفاده می شود.

ساخت این نوع بتن‌ها، نیازمند نظارت کافی برای اطمینان از پیوند حداکثری بین بتن و تقویت‌کننده‌های فولادی در حین فرآیند گیرش و سخت شدن است. بتن‌های مسلح کاربرد وسیعی در صنایع و ساختمان‌های مدرن دارند. اجزا فولادی در برابر بارهای کششی و بتن در برابر بارهای فشاری مقاومت می‌کنند. به این ترتیب، ترکیبی به وجود می‌آید که مقاومت خوبی در برابر انواع بارها دارد. در سال‌های اخیر استفاده از بتن‌ سبک به عنوان یکی از مصالح ساختمانی جایگزین مناسبی برای بتن‌های معمولی است. با توجه به مزایا و معایب بتن سبک، مهم‌ترین ویژگی آن کاهش وزن ساختمان بدون وارد نمودن آسیب به مقاومت سازه است.

عیار بتن چیست و چه کاربردی دارد؟

اندازه ذرات ماسه و میزان آب و سیمان می تواند مقاومت های متفاوتی داشته باشد و بسته به کاربرد و هدف مورد نظر در مکان های مختلف قابل استفاده است. بتن از مخلوط شدن سنگ‌دانه‌های ریز و درشت یا همان شن و ماسه با یک خمیر سیمانی به دست می‌آید. این ماده به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد ساختمانی در دنیای امروز شناخته می‌شود که انواع مختلفی دارد. به عبارت بهتر افزودن مواد مختلف به این ترکیب باعث ایجاد نوع جدیدی از بتن خواهد شد. فرایند شیمیایی که بین سیمان و آب اتفاق می‌افتد، به آن فرمی سخت و سنگی می‌بخشد و در صنایع عمرانی نیز به عنوان یک سنگ مصنوعی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اگر می خواهید بتن را به فضای آشپزخانه ببرید، می توانید به فکر ساخت یا سفارش یک کانتر خاص و فوق العاده از جنس این متریال سخت و متفاوت باشید. یک کانتر بتنی می تواند شوک بزرگی به دکوراسیون آشپزخانه و خصوصا اپن آن وارد کند و تغییر خاص و جلب توجه کننده ای ایجاد نماید. «شاتکریت» یا بتن پاشیده مانند بتن‌های معمولی ساخته می‌شود. شاتکریت توسط نازل و با کمک فشار هوا به سطح مورد نظر پاشیده می‌شود.

بتن آرمه یا بتن مسلح

بررسی عملکرد این ماده سازه‌های دریای، نتایج خوبی را نمایش داده است. بسیاری ساختمان‌های کوچک، خانه‌های ویلایی یا حتی برج‌های مسکونی با استفاده از روش‌های سنتی یا مدرن قالب‌بندی بتن ساخته می‌شوند. در این سازه‌ها معمولا ساخت اسکلت سازه (فونداسیون، دال، ستون و تیرها) توسط بتن صورت می‌گیرد. سنگدانه‌ها باید پیوند محکمی با خمیر سیمانی سفت شده برقرار کنند. بتن بازیافتی از ساختمان به عنوان ماده ای برای احداث زیستگاه های صخره ای کاربرد دارد. بتن های قدیمی قابل بازیافت هستند و بعد از اینکه خرد و فرآوری شدند به سنگ دانه تبدیل می شوند.

به دلیل مقاومت خوب بتن‌های سنگین در برابر تشعشعات رادیواکتیو، این نوع بتن‌ها اغلب در ساخت نیروگاه‌های اتمی به کار می‌روند. «دیرگیر کننده» ، شروع واکنش شیمیایی مورد نیاز برای گیرش را به تاخیر می‌اندازد. این نوع از افزودنی‌ها معمولا برای مقابله با شروع زودهنگام گیرش به دلیل گرمای زیاد محیط مورد استفاده قرار می‌گیرند. به کارگیری دیرگیر کننده در هنگام ساخت پیاده‌روها باعث افزایش زمان موجود برای پرداخت بتن تازه، کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از راه‌اندازی سایت بچینگ و کاهش احتمال رخ دادن ترک می‌شود.

اگر شرایط مناسب باشد سخت شدن بتن‌‌ به صورت پیوسته و با گذشت زمان، حتی تا سال‌ها ادامه پیدا می‌کند. در مرحله گرفتن و سخت شدن بتن، ژله سیمان با گذشت زمان غلیظ‌تر شده و حجم آن نیز کم می‌شود، در تمام جرم آن بلورهایی ایجاد می‌شود که ماده سختی را به وجود می‌آورد. با درک صحیح از طبیعت و ویژگی های اصلی بتن می توان ویژگی های آن را به خوبی کنترل کرد و هر یک را با توجه به نیاز پروژه تغییر داد. برای کاربردهای متفاوت، خواص این ماده باید در محدوده به خصوصی قرار داشته باشد.