بورس کالا باعث گرانی قیمت خودرو در بازار شد

به گزارش شهرآر،وز، چند ماهی است که عرضه خودرو در بورس کالا آغاز شده و در این مدت حدود ۹۳۰۰ دستگاه خودرو در بورس عرضه شده است، تقریبا همه این خودرو‌ها به واسطه تفاوت قیمت با بازار آزاد مورد استقبال ،یداران قرار گرفته است.

به گفته این متقاضی ،ید خودرو، امروز با ۳ قیمت خودرو داخلی مواجه شده‌ایم که شامل قیمت کارخانه‌ای، قیمت بورس کالا و قیمت بازار آزاد (بازار غیر رسمی) است.

یکی از متقاضیان ،ید خودرو که فروشنده میوه است، می‌گوید: بار‌ها در قرعه‌کشی خودرو نام‌نویسی کرده ام، اما اسم بیرون نیامده است، از سوی دیگر به هیچ وجه پولی ندارم که خودرو را از بازار آزاد و نمایشگاه‌دار ،یداری کنم، حال ،وان می‌کنند که از طریق بورس کالا می‌تو، خودرو داخلی ب،ی در حالی که من اصلا از بورس سر در نمی‌آورم و مایل هستم از خودروساز خودرو با نرخ مصوب ،یداری کنم.

وی افزود: حال به من می‌گویند خودرو را از بورس کالا ،یداری کن، در حالی که در بورس کالا، خودرویی که عرضه می‌شود بسیار گران‌تر از قیمت کارخانه‌ای درج شده در سایت خودروسازان است، از سوی دیگر من اطلاعی از قیمت‌ها ندارم که چه قیمتی باید در بورس کالا بابت ،ید این خودرو ،وان کنم، من می‌خواهم خودرو با قیمت کارخانه‌ای که مصوب ،ت است ،یداری کنم.

از سوی دیگر، کارخانجات با کشف قیمت، خودرو خود را می‌فروشند، ی،ی یک قیمت پایه تعیین می‌شود و پس از آن به وسیله رقابت، قیمت افزایش می‌یابد که به واسطه این موضوع تولیدکننده خودرو می‌تواند سود بیشتری را ،ب کند.

وی ادامه داد: با توجه به حاشیه‌های فراو، که آزادسازی قیمت‌ها داشت، برنامه عرضه خودرو در بورس کالا به ،وان راهکاری بی سر و صدا برای افزایش قیمت‌ها و تا حدودی جبران زیان خودروسازان در نظر گرفته شد.

اما نکته‌ای که در این بین باید به آن پرداخته شود، افزایش قیمت بسیار زیاد برخی خودرو‌ها نسبت به قیمت پایه است، این افزایش قیمت که تا حدودی با منطق همراه نیست به مساله عرضه قطره‌چک، خودرو مربوط می‌شود. 

خودروساز برنده عرضه خودرو در بورس کالا/ بورس تاثیری بر کاهش قیمت خودرو در بازار ندارد

البته عرضه خودرو در بورس کالا، برای ،ت درآمد نیز داشته است. ،ت با عرضه خودرو در بورس کالا توانسته با دریافت مالیات بر ارزش افزوده منافعی را ،ب کند؛ به گفته جهرمی، قائم مقام بورس کالا، سال گذشته ،ت ۷ هزار میلیارد تومان از بابت دریافت نشدن مالیات بر ارزش افزوده (بابت عرضه خودرو به صورت قرعه کشی) عدم النفع داشته است.

حذف سیستم دلالی از چرخه تولید و مصرف خودرو

یکی دیگر از متقاضیان ،ید خودرو که کارمندی ساده است، در این‌باره به ، می‌گوید: متأسفانه شرایط ایجاد شده برای فروش خودور، همه به نفع خود‌روساز است، بازار خودرو داخلی ما انحصاری است و قدرت انتخاب برند‌ها که وجود ندارد، از سوی دیگر به شخصه بار‌ها در قرعه‌کشی خودرو داخلی ثبت‌نام کرده‌ام، اما برنده نشده‌ام، همچنین توان تأمین پول قیمت‌های غیرواقعی خودرو‌های داخلی در بازار را ندارم، هر چند همین قیمت‌ها هر روز هم در حال افزایش است.

منبع:،


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65967142/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D8%A8%D8%A7%D8%B9%D8%AB-%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%B4%D8%AF

اگرچه معامله خودرو در بورس مورد استقبال خودروسازان، بورسی‌ها و کارشناسان صنعت خودرو و تحلیلگران بازار سرمایه قرار گرفته است، اما به نظر می‌رسد افزایش زیاد قیمت خودرو در بورس کالا (نسبت به نرخ کارخانه‌ای)، موجب ایجاد نگر،‌هایی برای ،یداران خودرو شده است.

ثبات در بازار خودرو

یکی از اصلی‌ترین طرف‌های دیگر در مساله عرضه خودرو در بورس کالا، خودروسازان هستند؛ شرکت‌های خودرویی در سال‌های گذشته به دلیل قیمت‌گذاری دستوری متحمل زیان بسیاری شده‌اند، این قیمت گذاری دستوری سبب افزایش فاصله قیمت خودرو در کارخانه و بازار آزاد شده بود.

کارشناسان اقتصادی معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا مزیت‌های بسیار زیادی دارد، برای نمونه بازار خودرو که یکی از مهمترین بازار‌های اقتصادی کشور به حساب می‌آید به ثبات می‌رسد و دست دلالان از این بازار کوتاه می‌شود، به بیان دیگر رانت از بین می‌رود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: آن موضوعی که در واقع بر کاهش قیمت خودرو تاثیرگذار است، تداوم این عرضه هاست، زیرا میزان زیان شرکت‌ها کم می‌شود و می‌تو،م امیدوار باشیم که بدهی بانکی آن‌ها کمتر شود، همچنین از این جهت حداقل تورم جدیدی به کشور وارد نشود.

چرا ثبات در بازار خودرو اتفاق نمی‌افتد

برخی دیگر از کارشناسان اقتصادی معتقدند، عرضه خودرو در بورس کالا تنها سازوکار عرضه را تغییر می‌دهد و نقشی در متعادل ، قیمت‌ها ندارد. 

برخی از کارشناسان معتقدند در کنار مزایای بیان شده، حصول رضایت همزمان تولیدکننده و مصرف کننده با استمرار عرضه‌ها خواهد بود، زیرا به دلیل کاهش فاصله قیمت کارخانه با بازار آزاد و رسیدن سود حاصل از تولید به تولیدکننده در کنار ،ید مصرف کنندگان با قیمت‌های پایین‌تر از بازار آزاد، هر دو طرف معامله شرایط بهتری را تجربه می‌کنند و تنها واسطه‌گران از این اوضاع ناراضی خواهند بود.

‌عرضه خودرو در بورس کالا موجب می‌شود میزان گردش نقدینگی در بازار سرمایه افزایش یابد که در شرایط فعلی بازار، یک نقطه امید و اعتماد برای سهامداران است، البته نباید فراموش کرد که موفقیت عرضه خودرو در بازار سهام، میزان اعتماد سهامداران را نیز افزایش می‌دهد.

رشد سود خودروسازان با عرضه خودرو در بورس 

دراین باره، کامران رحیمی، کارشناس اقتصاد ایران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری ،، گفت: از ابتدای عرضه محصولات خودرویی در بورس کالا، گرچه از این راه به ،وان مسیری موقت یاد می‌شد، ولی به نظر می‌رسد سیاستگذار دیگر نگاه موقتی به این شیوه ندارد و برنامه ریزی کل، برای ورود بیشتر محصولات، حتی پرتقاضا‌ها به تالار بورس دارد.

قیمت‌گذاری دستوری خود به خود بر سود و در نتیجه سهام خودروسازان در بورس اثر منفی داشته و با ورود خودرو‌ها به بورس، این زیان به طور قابل توجهی کاهش یافته است. 

به نظر می‌رسد اتفاقات مثبتی که بورس کالا تاکنون در زمینه ساماندهی عرضه خودروسازان رقم زده است، اما موفقیت این اقدام در گرو نگاه کارشناسی به این مساله و افزایش رقابت پذیری در این صنعت است.

این در حالی است که در سیستم قرعه کشی که البته تاکنون بخش عمده‌ای از خودرو‌ها از این مدل واگذاری خارج شده اند، امکان رانت گسترده برای برندگان به وجود خواهد آمد.

افزایش درآمد ،ت با عرضه خودرو در بورس

آمار‌ها نشان می‌دهد شرایط بازار و امکان ،ید مصرف کنندگان واقعی از بورس کالا روند مثبتی داشته است، زیرا با رونق معاملات خودرو در بورس کالا شاهد ایجاد یک زنجیره‌ای از اطلاعات شفاف در روند عرضه، قیمت عرضه، کشف قیمت نهایی، ،ید و نحوه تحویل خودرو‌ها بوده ایم.

ضرورت استمرار عرضه خودرو در بورس بابت واقعی‌شدن قیمت خودرو

رحیمی افزود: از طرفی اختلاف کم قیمت خودرو میان بازار آزاد و بورس کالا، به اندازه خواب پول است و با بررسی قیمت‌ها می‌توان گفت تنها خودروسازان برنده این موضوع هستند، به نظر می‌رسد این شیوه فروش تأثیری بر کاهش قیمت خودرو ندارد، چراکه بورس کالا صرفاً یک پلتفرم است و به‌طور مستقیم بر روند بازار خودرو تأثیری نخواهد داشت. به عبارت دیگر، هرچند هنوز بخش قابل توجهی از خودرو‌ها وارد بورس کالا نشده اند، اما به همین میزان هم تنها سود این اقدام به جیب تولیدکنندگان رفته است.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: صنعت خودرو در شرایط مساعدی نیست، عرضه خودرو در بورس که نزدیک به روش قیمت‌گذاری بازار خودرو است، نمی‌تواند برای مصرف کننده مفید باشد، عرضه کم خودرو‌ها سبب شده است تقاضا بازهم موجب افزایش قیمت خودرو نزدیک به بازار آزاد شود.

امید قالیباف، سخنگوی و، صمت درباره افزایش قیمت خودرو در بورس کالا می‌گوید: اینکه در بورس کالا خودرو عرضه شود و قیمت سوم ایجاد کند یا قیمت بازار آزاد را به رسمیت بشناسد، چندان اتفاق مبارکی نیست، اصل بازار خودرو این است که خودروساز مثل گذشته مستقیم یا از طریق نمایندگی‌ها بتواند خودروی خودش را به فروش برساند.

درد دل مردم درباره عرضه قطره‌چک، خودروساز و قیمت‌های غیرواقعی خودرو