به گزارش بازار، محمدرضا اسداللهی با بیان این که مصرف کننده و تولید کننده باید درپی عرضه خودرو در بورس کالا منتفع شوند، اظهار کرد: بستر معاملاتی این رویه بورس خواهد بود، ولی امروز تنها منتفعِ این قضیه ،ت است.
وی با بیان این که مصرف کننده خودرو را با قیمتی کمتر از بازار آزاد ،یداری میکند، افزود: صنعت خودرو با انواع رانتها به فعالیت ادامه میدهد و ما انتظار نداریم که با قیمت بالا دست به عرضه بزند.
عایدی خودروی بورسی برای مردم
در ادامه میثم باقری کوپایی، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با رادیو گفتگو، تاکید کرد که میزان عرضه در بورس کالا به وفور نرسیده تا بازار آزاد را تحت تاثیر قرار دهد؛ ولی اگر این رویه ادامه یابد و طرف تقاضا تقویت شود، بازار به سمت رقابت سوق مییابد.
اسداللهی با بیان این که رفتار تولید کننده در روش عرضه بورسی نشان میدهد انتفاع لازم را نصیب خود کرده است، ادامه داد: سوال این جاست که در عرضه در دو سال گذشته چرا خودروساز بهانههای متعدد میآورد و خودرو را به موقع تحویل مشتری نمیداد!؟
باقری افزود: ا،ر عرضههای چند وقت اخیر زیر قیمت بازار آزاد معامله میشود که نشان میدهد مصرف کننده با مراجعه به بورس کالا، عملا میتواند بهای تمام شده کمتری بپردازد.
وی افزود: از نظر صورتهای مالی خودروسازیها هزینه به قدری بالا بود که میتوان به خودروساز حق داد، ولی امروز خودرو زودتر از تعهدِ تعیین شده در بورس کالا عرضه میشود و این رویه نشان از راضی بودنِ آن هاست.
این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: مصرف کننده میتواند قیمت مد نظر خود را به کارگزار بورس انتقال دهد و بر همین اساس وارد رقابت شود.