سود ۱۸۰ میلیونی برای خریداران این خودرو

همانطور که بالاتر گفتیم رنگ سبز کله‌غازی خودروهای عرضه شده بی‌مشتری مانده و در قیمت پایه معامله شدند.

به همین دلیل، تارا دنده‌ای که در بازار ۵۱۰ میلیون تومان قیمت دارد، به طور متوسط ۲۶۸ میلیون تومان ،یده شد که با احتساب سایر هزینه‌ها برای ،یداران ۳۲۵ میلیون تومان افتاده است. به عبارتی ۱۸۴ میلیون تومان (معادل ۳۶ درصد) ارزان‌تر از بازار آزاد!

عرضه خودرو در بورس کالا منجر شده تا دست واسطه‌ها از بازار ،ید و فروش خودرو کوتاه شود و معامله‌گران بتوانند خودروهای عرضه شده را بین ۷ تا ۳۶ درصد ارزان‌تر از بازار ب،ند. این حتی با احتساب هزینه‌های جانبی ،ید خودرو از بورس و نیز با احتساب هزینه خواب پول سه ماهه است.

۲- هزینه‌های جانبی: هزینه ثابت بابت بیمه و شماره‌گذاری این خودروها ۴ میلیون و ۳۷۱ هزار تومان است.

سود ۱۸۰ میلیونی برای ،یداران این خودرو

وقایع روز ـ سرویس اقتصادی؛

سود ۱۸۰ میلیونی برای ،یداران این خودرو

تارا ۱۸۰ میلیون تومان ارزان‌تر از بازار معامله شد

،ید پژو ۲۰۷ اتوماتیک هم برای ،یداران به طور میانگین حدود ۱۶ درصد ارزان‌تر از بازار افتاد.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65837056/%D8%B3%D9%88%D8%AF-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

نکته جالب توجه هم عدم استقبال ،یداران از خودروهای با رنگ سبز کله‌غازی بود. به طوری که تارا اتوماتیک و تارا دستی سبز هر دو به دلیل کمتر بودن تقاضا از عرضه، به قیمت پایه معامله شدند. این به م،ای آن است که ،یداران این خودروها را به قیمت کارخانه ،یدند.

تارا و ۲۰۷ در بورس چقدر ارزان‌تر از بازار فروخته شدند؟

در گام جدید عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا، امروز ایران خودرو برای نخستین بار خودروهای تارا و پژو ۲۰۷ اتوماتیک را در این بازار عرضه کرد.

۱- مالیات و عوارض: هزینه مالیات و عوارض برای این خودروها بین ۹ تا ۱۳ درصد متغیر است. باید دقت داشت مبنای مح،ه مالیات و عوارض قیمت نهایی معامله است.

در رده‌های بعدی به ترتیب تارا دستی و سپس تارای اتوماتیک قرار داشتند.

تارا اتوماتیک سبز کله‌غازی هم به تعداد ۵۰ دستگاه عرضه شده بود اما فقط ۲۸ ،یدار در متوسط قیمت ۳۷۹ میلیون تومان داشت. با احتساب تمام هزینه‌ها این خودرو ۴۵۵ میلیون تومان برای ،یداران هزینه داشت که همچنان ۱۷۷ میلیون تومان ارزان‌تر از قیمت بازار ۶۳۲ میلیون توم، آن است.

۲۰۷ اتوماتیک سقف‌شیشه‌ای مشکی پرتقاضاترین خودروی امروز تالار خودروی بورس کالا بود.

۲۰۷ اتوماتیک معمولی هم در رده سوم پرتقاضاترین خودروها قرار گرفت.

قابل ذکر است ،ید خودرو از بورس سه دسته هزینه دارد:

۳- هزینه خواب پول: ایران خودرو تحویل خودروهای خود را سه ماهه (۹۰ روزه) در نظر گرفته است. با فرض نرخ بهره ماهانه ۲ درصد، می‌توان گفت هزینه خواب پول برای خودروهای ایران خودرو ۶ درصد است.

پس از آن، رنگ سفید این خودرو شاهد بیشترین میزان رقابت میان ،یداران بود.

بورس کالا سه‌شنبه میزبان عرضه در مجموع ۱۱۰۰ دستگاه محصول شرکت ایران‌خودرو بود. این ماشین‌ها شامل ۳۰۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک، ۳۰۰ دستگاه ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه‌ای، ۲۵۰ دستگاه تارا اتوماتیک و ۲۵۰ دستگاه تارا دنده‌ای بودند.

تقاضا برای تارا و ۲۰۷ اتومات در بورس چقدر بود؟