لزوم توجه به عمق ساخت داخل قطعات خودرو

مطلب زاده با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت خودروی کشور، گفت: برای حمایت و تقویت این صنعت باید مزیت‌های نسبی آن را در نظر بگیریم و محصولی که توان ساخت داخل آن وجود دارد نیز وارد نشود تا بتو،م با بهره گیری از تکنولوژی و ارتقای تولید، بازارهای صادراتی را گسترش و درآمدهای ارزی را افزایش دهیم.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65327248/%D9%84%D8%B2%D9%88%D9%85-%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D9%85%D9%82-%D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA-%D8%AF%D8%A7%D8%AE%D9%84-%D9%82%D8%B7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88

وی با بیان اینکه صنعت خودرو بزرگ‌ترین صنعت بعد از صنعت نفت است و باید از آن حمایت شود، افزود: صنعت خودرو لوکوموتیو همه صنایع است و ۶۸ صنعت را به حرکت در می‌آورد، اما متاسفانه مسئولان از فرصت‌هایی که در این صنعت وجود دارد، درست استفاده نمی‌کنند و مدام در حال تضعیف این صنعت هستند.

مطلب زاده ادامه داد: محوریت مشوق‌های پیشنهادی این بود که اگر می‌خواهید ساخت داخل رونق پیدا کند، افراد جامعه را ترغیب کنید تا سرمایه‌های سرگردان را در این صنعت سرمایه گذاری کنند؛ با این حال تاکنون حاکمیت در صنعت خودرو به هیچ کدام از پیشنهادها پاسخ نداده است و مشخص نیست چرا به قطعه‌ای که ساخت داخل دارد، اجازه واردات می‌دهند.

به گزارش بازار، مهدی مطلب زاده، افزود: سیاست ساخت داخل، استراتژی درستی ندارد و وابسته به درآمدهای ارزی است همچنین تجارت کشور نیز بیشتر مبتنی بر واردات است تا ساخت داخل.

وی گفت: برای حمایت از تولیدات داخلی و افزایش عمق ساخت داخل، در دو سال گذشته میزهای ساخت داخل برای صنایع مختلف تعریف شد که اولین میز مربوط به صنعت خودرو بود و انجمن قطعه سازان ۱۰ مشوق در حمایت از عمق ساخت داخل در این صنعت تعریف کرد و در اختیار مسئولان قرار داد.

وی اضافه کرد: قیمت گذاری دستوری، همچنین ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رانت را به دلیل مابه التفاوت قیمت کارخانه با بازار ایجاد کرد که اگر این پول در اختیار خودروسازان قرار می‌گرفت، وضعیت صنعت خودرو امروز اینگونه نبود.

رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان با اشاره به مشکلاتی که صنعت خودرو با آن مواجه است، افزود: مهمترین اتفاقی که در این صنعت رخ داده، تعریف شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو بوده است؛ نتیجه این قیمت گذاری دستوری نیز ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته خودروسازان و ۷۵ هزار میلیارد تومان بدهی خودروسازان به قطعه سازان بوده است که مشکلات متعددی را برای این صنعت رقم زده است.

رئیس کمیته عمق ساخت داخل انجمن قطعه سازان ادامه داد: صنعت خودرو همچنین بیشترین اشتغال را دارد و ۷۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این صنعت مشغول به فعالیت هستند که از این فرصت نیز برای ایجاد اشتغال و رفع معضل بیکاری به درستی استفاده نمی‌شود.

مطلب زاده یکی از چالش‌های اصلی این صنعت را نیز واردات بی رویه دانست و گفت: ،ت، و،خانه و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت است، را مکلف کرده که برای واردات قطعات خودرو ابتدا از انجمن استعلام شود که آیا توان ساخت داخل برای قطعه‌ای که قرار است ثبت سفارش آن انجام شود وجود دارد یا خیر؛ اما با وجود این تکلیف قانونی برخی از سازمان‌های صمت است، این کار را انجام نمی‌دهند و سازمان‌هایی که استعلام می‌گیرند، اهمیتی به پاسخ انجمن نمی‌دهند و ثبت سفارش را انجام می‌دهند.