پارس خودرو از بورس اخراج شد

به گزارش تحریریه، این شرکت که با بیش از 19 سال سابقه حضور در بورس با نماد «خپارس» شناخته می شد و سرمایه ای معادل 111 هزار و 300 میلیارد تومان داشت، در پی عدم رعایت م،ومات دستور العمل پذیرش از 25 تیر 1401 با تعلیق مواجه شد و در نهایت، در روز شنبه 28 آبان از تابلوی بورس ا،اج و به بازار پایه فرابورس منتقل شد.

در ادامه بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران از تاریخ ۱۴۰۱.۰۷.۱۹ شرکت پارس خودرو از فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تهران حذف و قابل انتقال به بازار پایه فرابورس شده بود که روز گذشته مجوز حضور این نماد در تابلو زرد فرابورس صادر شد.

دلیل این تبعید عدم وجود یک برنامه مشخص برای ،وج این شرکت از ورش،تگی اعلام شده.

پس از جلسات مدیران پارس خودرو با مسئولان سازمان بورس که از مرداد سال جاری با صدور اطلاعیه‌هایی صورت می‌گرفت در نهایت با انتقال این نماد به بازار پایه از سوی سازمان بورس موافقت شد و این نماد به بازار پایه انتقال پیدا کرد. «خپارس» یک ماه پس از تعلیق برای بهبود وضعیت خود درخواست افزایش سرمایه ۲۳ درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی را تقدیم سازمان کرد که با مخالفت روبرو شد.

منبع: ایران جیب

شرکت پارس خودرو در سال ۱۳۳۵ هجری شمسی با نام شرکت بازرگ، جیپ ایران درحومه تهران قدیم (کیلومتر ۹ جاده مخصوص کرج) تاسیس شد. جعفر اخوان بازرگان مبتکری که واردات اتومبیل به ایران و سپس مونتاژ و تولید آن را بنیان نهاد نمی توانست تصوری از آینده این اقدام خود و تاثیر آن داشته باشد. در آن دوران صنعت خودروسازی نه تنها در ایران بلکه در هیچ یک از کشور های خاورمیانه بوجود نیامده بود.

آغاز تحریم های آمریکا از اوایل دهه ۹۰ شمسی باعث شد تا شرکت هایی چون نیسان و رنو در سال ۱۳۹۲ فعالیت خود را با پارس خودرو به حالت تعلیق در آورند. در سال های تحریم، مدیران پارس خودرو مذاکره با برلیانس چین را آغاز نمودند و در نهایت از اوایل سال ۱۳۹۴، برلیانس H330 و H320 را به دست مشتریانشان رساندند. آغاز دور جدید تحریم ها آمریکا از تابستان ۱۳۹۷، باعث شد تا این بار برلیانس و رنو نیز فعالیت خود را در پارس خودرو متوقف کنند و حجم زیادی از تعهدات را بر دوش این شرکت تابعه سایپا باقی بگذارند و در نهایت مدیریت‌ ناکارآمد و قیمت‌گذاری دستوری ضربه آ، را به این صنعت وارد کرد.

از عرش به فرش

۲۵ تیرماه سال 1401 با توجه به عدم رعایت دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار شرکت بورس اوراق بهادار تهران توسط پارس خودرو، طی نامه‌ای ضرورت رعایت این موارد ظرف مهلت ۸ ماه را به این شرکت تاکید شد. این شرکت در تاریخ ۲۳ مرداد ماه برای فرار از جلوگیری از ورود به بازار پایه درخواست مهلت ی،اله از سازمان بورس برای بهبود وضعیت درآمدی خود داد و از سازمان بورس درخواست افرایش سرمایه به میزان ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۲۳ درصد، از محل مطالبات و آورده نقدی را داد که سازمان بورس با این درخواست مخالفت کرد.

در سال ۱۳۷۵ خطوط تولید محصول رنو ۵ سایپا به شرکت پارس خودرو انتقال یافت. در دهه ۸۰ خودروهایی از پاترول گرفته تا ما،یما، مگان و زانتیا از خط مونتاژ این شرکت خارج شد. خط رنگ پارس خودرو شهره خاص و عام بود اما رفته رفته صنعت خودرو در ایران رو به افول گذاشت.

پایان/


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65719355/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%AC-%D8%B4%D8%AF

پس از تاسیس، اولین اقدام شرکت، واردات جیپ ویلیز از آمریکا بود و بعد از آن نیز نخستین خطوط تولید این محصول نصب و راه اندازی شد و اولین خودروی ایر، درسال ۱۳۳۸ بنام جیپ شهباز توسط این شرکت به بازار عرضه شد، به دنبال آن وانت سیمرغ به ،وان یک خودرو پرقدرت دومین محصولی بود که در همان سال تولید شد. در سال ۱۳۴۶ تنوع محصولات تولیدی شرکت با تولید خودرو های رامب، با نام های آریا، شاهین، مدل های کالسکه ای و کروکی جیپ شهباز و وانت آهو افزایش یافت. در این سال تولید سالیانه ۲۶۵۰ دستگاه اتومبیل هر چند به ظاهر اندک ولی برای بازار ایران در آن مقطع چشمگیر بود. در سال ۱۳۵۲ کمپ، جنرال موتورز که ۱۵ سال با جیپ ایران همکاری کرده بود بخشی از سهام این شرکت را ،یداری کرد و نام شرکت به جنرال موتورز ایران تغییر داده شد. در سال ۱۳۵۹ همزمان با قطع رابطه با جنرال موتورز نام شرکت ابتدا به شرکت خودرو سازی ایران و در دیماه همان سال به پارس خودرو تغییر داده شد و اولین محصول بعداز انقلاب تولید جیپ فرماندهی با همکاری شرکت ماهیندرای هند بود. بعدها همزمان با دوران ۸ سال دفاع مقدس؛ پارس خودرو به ،وان تنها تولید کننده داخلی خودروهای ۲ دیفرانسیل با تولید جیپ‌های توپدار، فرماندهی و بیسم‌دار، نقش ارزنده‌ای در پشتیب، موتوری جنگ ایفا کرد.