قیمت خودرو ترمز برید – فردای اقتصاد

به طوری که تارا تنها ۴ میلیون تومان (معادل ۱.۱ درصد) گران شد. پژو ۲۰۷ هم از پرطرفدارترین خودروهای حال حاضر کشور است و طی شش ماه نخست سال بیشترین رشد قیمت را میان خودروهای داخلی تجربه کرد، حالا از صدر لیست خودروهای با بیشترین قیمت پایین آمده و در هفته گذشته پنجمین خودروی با بیشترین رشد بود.

رشد قیمت‌ها حتی با وجود بهبود تیراژ تولید خودروسازان و کوتاه شدن دست دلالان بازار خودرو پس از ورود خودرو به بورس اتفاق افتاده است.

قیمت خودرو ترمز برید
قیمت خودرو از اوایل آبان در صدد جبران جاماندگی خود از دلار برآمد

کدام خودروها بیشتر گران شدند؟

فردای اقتصاد: در حالی که نرخ دلار به کانال تاریخی خود (۳۶ هزار تومان) بازگشته است و هنوز خبری از ورود واردات خودرو به مرحله اجرا نیست، قیمت خودرو یکی از جدی‌ترین رشدهای سال جاری را در هفته گذشته تجربه کرد.

رشد قیمت پژو پارس و ۲۰۶ هم قابل توجه بود. این خودرو ‌هم‌اکنون تنها خودروهای پرتیراژ و پرطرفداری هستند که هنوز وارد بورس کالا نشده‌اند. به نظر می‌رسد که اختلاف شدید عرضه و تقاضا برای این خودروها موجب شده تا رشد قیمت آن‌ها جدی‌تر باشد. همچنین پارس و ۲۰۶ به دلیل عدم ورود به بورس کالا هنوز در معرض کشف قیمت بازار قرار نگرفته‌اند و به همین سبب دست واسطه‌ها و دلالان برای افزایش قیمت این خودرو بازتر است.

قیمت خودرو ترمز برید
خودروهای با بیشترین رشد قیمت در هفته منتهی به ۱۱ آذر ۱۴۰۱

تب ۲۰۷ و تارا پس از ورود به بورس خوابید

توجه به اینکه نکته ضروری است که علیرغم جهش قیمت خودرو، دو عامل به منزله سرعت‌گیر قیمت‌ها عمل ،د:

پژو ۲۰۷ و تارای ایران خودرو مهم‌ترین خودروهای عرضه شده در بورس طی هفته اخیر بودند و نکته جالب توجه آن است که کمترین رشد قیمت را هم در هفته گذشته داشتند.

در نمودار زیر قابل مشاهده است که شاخص کل قیمت خودروی بورسان (نمودار سرمه‌ای رنگ) از اوایل سال تا پیش از آبان ۱۴۰۱، در حوالی عدد ۱۰۰ ثبات داشت اما از ابتدای آبان صعودی شد و اکنون در سطح ۱۱۱ قرار دارد. به عبارت دیگر، قیمت خودرو (چه ماشین‌های ایر، و چه چینی) از ابتدای آبان تا کنون به طور متوسط ۱۰ درصد رشد کرده است. این جهش قیمت خودروهای داخلی جدی‌تر بوده و حدود ۱۳ درصد درصد افزایش را طی این مدت تجربه کرده‌اند.

۱- بهبود نسبی تولید خودرو: مدیرکل دفتر صنایع خودرو و، صنعت، معدن و تجارت شنبه ۵ آذر از ش،ته شدن رکورد تولید ماهانه خودرو در کشور در آبان امسال پس از گذشت پنج سال خبر داد.

رشد انتظارات تورمی و افزایش قیمت دلار به ،وان دلایل اصلی صعود قیمت خودرو مطرح هستند.

۲- عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس: در هفته گذشته بیش از ۲ هزار دستگاه خودرو در بورس کالا به فروش گذاشته شد. این اتفاق یکی از جدی‌ترین عرضه‌های خودرو در بورس بود، چه به لحاظ حجم عرضه که سنگین‌تر از گذشته بود و چه به دلیل ورود خودروهای پرتیراژ به این بازار.

بر اساس روند شاخص قیمت خودروهای داخلی بورسان، قیمت خودروهای داخلی بازار ایران در هفته گذشته ۵.۱ درصد رشد کرد.

به لحاظ مقداری نیز ا،ر خودروها بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون تومان طی یک هفته اخیر گران شدند.

علت رشد قیمت خودرو چیست؟

پراید وانت و شاهین سایپا که در ماه‌های گذشته بر خلاف ا،ر خودروها کاهش جدی قیمت را تجربه کرده بودند، حالا در حال جبران این افت قیمت هستند. پراید وانت در صدر لیست خودروی با بیشترین رشد قیمت در هفته گذشته قرار گرفت و رتبه سوم نیز به شاهین اختصاص دارد.

به ویژه آنکه بازار خودرو از اوایل سال به دلیل امید به احیای برجام و آزادسازی واردات خودرو، با رشد دلار همراه نشده بود. حالا به نظر می‌رسد که قیمت خودرو در حال جبران عقب‌ماندگی خود از نرخ ارز و تورم سایر دارایی‌ها است.

بنابراین، باید توجه داشت که عرضه خودرو در بورس و بهبود تولید در کاهش قیمت خودرو بی‌اثر نبوده‌اند هر چند که عمده تاثیر آن‌ها در سایه رشد جدی نرخ ارز قرار گرفته است.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65865463/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%DB%8C%D8%AF