• تخفیف مالیاتی حدا،ر تا 100 درصد برای مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی.
• تعویق مالیات بر عایدی املاک مرتبط با فعالیت اقتصادی در صورت جایگزینی ملک،
در انتها شایان ذکر است با توجه به اهمیت موضوع مالیات بر عایدی سرمایه، لازم است پیش از اجرا، ابعاد مختلف آن به خوبی مورد تبیین قرار گیرد.
• معافیت انواع دارایی مرتبط با فعالیت شغلی
• معافیت 200 گرم طلای 18 عیار برای هر شخص در هر 5 سال،
• ایجاد بستر اجرایی لازم برای مالیات بر مجموع درآمد: بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه از طریق ایجاد شفافیت اقتصادی و شناسایی درآمد ها و هزینه های قابل قبول اشخاص، عملاً امکان مح،ه مجموع درآمد و اخذ مالیات بر مجموع درآمد را فراهم میکند. نظام مالیات بر مجموع درآمد، با مبنا قراردادن مجموع درآمد افراد، موجب افزایش عدالت مالیاتی و کاهش فاصله طبقاتی خواهد شد.
• کاهش فرار مالیاتی و افزایش درآمد مالیاتی ،ت: بستر اجرایی با تولید و جمع آوری اطلاعات رویداد مالی و تطابق آن با نظام پرداخت، موجب افزایش شفافیت اقتصادی میشود. همچنین به دلیل اخذ مالیات از درآمد اتفاقی، استفاده از حساب های شخصی به جای حسابهای تجاری دیگر سودی را متوجه افراد نخواهد کرد که این مسئله موجب کاهش فرار مالیاتی از این طریق و افزایش درآمدهای جاری ،ت میشود.
• معافیت 70 درصدی اشخاص تجاری در شهرهای کم جمعیت،
شایان ذکر است ،ید و فروش داراییها در صورتی که توسط شرکتهای رسمی و دارای مجوز صورت گیرد، در ضمن قاعده مند و شفاف شدن این فعالیتها، موجب افزایش نقدشوندگی داراییها در اقتصاد میشود. معافیت عایدی سرمایه برای داراییهای مرتبط با فعالیت شغلی نیز به همین منظور لحاظ شده است. این شرکتها م،م به پرداخت مالیات بر عملکرد خود ناظر به درآمد حاصل از ،ید و فروش دارایی هستند و از این طریق، ضمن شفافیت عملکرد این واحد های اقتصادی برای حاکمیت، عدالت مالیاتی میان این فعالیتها و سایر فعالیتهای اقتصادی برقرار میشود.
• ،ر مالیات بر درآمد ابرازی و هزینه حقوق و مزایای پرداختی، از عایدی سرمایه املاک،
• معافیت وسایل نقلیه به تعداد اعضای خانوار (تا سقف 4 وسیله نقلیه)،
• معافیت اراضی کشاورزی.
• معافیت فروش املاک نوساز،
بستر اجرایی مالیات بر عایدی سرمایه علاوه بر فراهم سازی امکان اخذ مالیات بر عایدی سرمایه و کاهش سوداگری، با ایجاد شفافیت اقتصادی و جلوگیری از فرار مالیاتی دستاوردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به اختصار بیان میشوند:
• مالیات ست، هوشمند و حذف رابطه مؤدی و ممیز مالیاتی: در رویکرد ارائه خدمت توسط اشخاص ثالث به مؤدیان، وظیفه گزارش گری اطلاعات مؤدیان، برعهده اشخاص ثالث قرار دارد و نه مؤدیان. سازمان امور مالیاتی نیز براساس اطلاعات گزارش شده توسط اشخاص ثالث، اظهارنامه پیش فرض را تهیه و جهت تأیید، اصلاح یا تکمیل برای مؤدیان ارسال میکند. این رویکرد با حذف رابطه ممیز و مؤدی، موجب کاهش سطح درگیری سازمان امور مالیاتی با مؤدیان می شود.
• عدم شمول بازار سهام ،
از جایی که در نظام مالیات بر عایدی سرمایه، تکالیف مالیاتی علاوه بر اشخاص حقوقی، متوجه اشخاص حقیقی هم میشود لازم است تا با استفاده از معافیتهای گسترده، ضمن کاهش افراد مشمول مالیات و تسهیل فرایند مالیات ست،، با تفکیک نیازهای مصرفی از تقاضای سوداگری، از ایجاد اخلال در زندگی مردم جلوگیری شود. برای همین منظور در گزارش شور دوم طرح مذکور، معافیتهایی گستردهای به منظور جلوگیری از شمول نیازهای مصرفی اشخاص تعبیه شده است که فهرستی از آنها در ادامه بیان میشود:
همچنین علاوه بر این موارد، لازم است با اعطای معافیتهای من،، ضمن جلوگیری از رکود، زمینه انتقال سرمایه از بازارهای طلا، مسکن،خودرو و ارز به بخشهای تولیدی فراهم شود. برای این منظور در گزارش کمیسیون اقتصادی در این رابطه موارد زیر لحاظ شده است:
• معافیت عایدی املاک تا حد مشخص شده در ماده (84) قانون مالیات های مستقیم در هر سال به منظور پوشش هزینههای نوسازی،
منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66056436/%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%D8%B4-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%BE%DA%98%D9%88%D9%87%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%AC%D9%84%D8%B3-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%DA%A9%D9%86%D8%AA%D8%B1%D9%84-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D9%84%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%A7%D8%B1%D8%B2
• مبارزه با قاچاق: از آنجایی که معاملات ناظر به اولین عرضه کالای قاچاق، توسط هیچ یک از اشخاص ثالث به ثبت نمی رسد، مبالغ حاصل از آن مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی شده و منفت حاصل از قاچاق کاهش مییابد. همچنین با شناسایی افراد با درآمد اتفاقی قابل توجه به ،وان اشخاص پرریسک، مراجع مرتبط مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز امکان بررسی دقیق تر این اشخاص را خواهند داشت.
مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی کارشناسی کلیات گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با «طرح اصلاح برخی احکام قو،ن مالیاتی (مالیات بر عایدی سرمایه)» را ارزیابی کرده است که در ادامه میخو،م:
تقاضای سوداگرانه در کنار عوامل دیگری مانند رشد نقدینگی، ازجمله عواملی است که موجب نوسانات قیمتی در بازار داراییهایی همچون مسکن، خودرو، طلا و ارز میشود. این نوسانات قیمتی با ایجاد نااطمین، از یک سو و با افزایش قیمت ازسوی دیگر موجب اخلال در روند فعالیت های اقتصادی شده و تقاضای مصرفی مردم را با مشکل مواجه میکند. برای محدودسازی فعالیتهای سوداگرانه و همچنین رعایت عدالت و حمایت از فعالیتهای مولد، وضع مالیات بر عایدی سرمایه ضروری است. مالیات تنظیمی عایدی سرمایه با هدف حل مشکلهای بیان شده، یکی از پایههای مالیاتی است که از دیرباز (بیش از 100 سال) در بسیاری از کشورها اجرایی شده است و در سال 2021 در دست کم 142 کشور استفاده شده است و انتظار میرود با وضع این مالیات، نوسانات قیمتی ناشی از سوداگری کاهش یابد.
از دیگر نکات حائز اهمیت در طراحی مالیات بر عایدی سرمایه، بستر اجرایی لازم برای اخذ این پایه مالیاتی است. حداقل اطلاعات لازم برای وضع مالیات بر عایدی سرمایه عبارتند از: اطلاعات قیمت ،ید، قیمت فروش و دوره نگهداری دارایی. با توجه به تعداد بالای اشخاص حقیقی مشمول مالیات بر عایدی سرمایه، اجرای این مالیات با تکیه بر عوامل انس، (ممیز مالیاتی) نه تنها مطلوب نیست بلکه عملاً امکانپذیر نیست و لازم است این فرایند به صورت سامانهای صورت گیرد. همچنین در طراحی و وضع قو،ن مالیاتی برای اشخاص حقیقی باید تکالیف مؤدیان به نحوی باشد که تکالیف مذکور برای همه اشخاص با هر سطح دانش و مهارت و در هر نقطه کشور به سهولت قابل انجام باشد؛ اگر این موارد در طراحی بستر اجرایی لحاظ نشوند، این قانون فاقد پذیرش اجتماعی بوده و در عمل با چالش جدی در اجرا مواجه خواهد شد. به همین دلیل در این طرح، تکالیف مالیاتی به طور مستقیم متوجه مؤدیان نبوده و این مراجع رسمی ثبت معاملات هستند که باید اطلاعات مربوط به معاملات را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. این رویکرد که به «ثبت معاملات از طریق اشخاص ثالث» شناخته میشود، ضمن تسهیل فرایند مالیاتی برای مؤدی و سازمان امور مالیاتی، موجب حذف رابطه میان مؤدی و ممیز مالیاتی میشود. برای مثال در روند معامله یک منزل مس،، ،یدار و فروشنده تغییری نسبت به قبل مشاهده نمیکنند و این دفتر ثبت اسناد رسمی (شخص ثالث) است که در هنگام انتقال ملک، باید فرم یا صورت حساب الکترونیکی مربوطه را برای سازمان امور مالیاتی ارسال نماید. نهایتاً به منظور حصول اطمینان از ثبت تمامی معاملات مربوطه و جلوگیری از فرار مالیاتی، سازمان امور مالیاتی با تقاطع اطلاعات به دست آمده از اشخاص ثالث (اطلاعات رویداد مالی) و اطلاعات مربوط به تراکنش های بانکی (نظام پرداخت) نسبت به شناسایی موارد عدم انطباق به ،وان «درآمد اتفاقی» اقدام میکند. با وضع مالیات بر درآمد اتفاقی و در نظر گرفتن سقف معافیت برای آن، اشخاص از انجام معاملات غیرشفاف منفعتی ،ب نکرده و انگیزه فرار مالیاتی نخواهند داشت.
• معافیت املاک مس، به تعداد اعضای خانوار (تا سقف 4 ملک مس،)،