بورس کالا محل تلاقی عرضه و تقاضا

به گفته سید خسروشاهی؛ از آنجایی که ماحصل تلاقی عرضه و تقاضا روی تابلو صورت می‌گیرد و از آنجایی که ،ت‌ها دوست ندارند حاکمیت آن‌ها از روی قیمت‌گذاری برداشته شود، متاسفانه به محض تغییرات قیمتی که علت آن موارد دیگر است، افزایش قیمت بر گردن بورس کالا انداخته می‌شود، که این موضوع به هیچ ،وان درست نیست.

وی اظهار کرد که با محدودیت‌های بین المللی و فشارهای سیاسی در کشور به طور قطع در بخش منابع فشار زیادی بر روی بودجه نسبت به سال‌های گذشته حس خواهیم کرد و انباشت فشار سال به سال بیشتر شده و به سال‌های آینده منتقل می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که کدام بازارها بازدهی خوبی دارند، گفت: باید بد،م که ،ت و بانک مرکزی در کنترل نرخ ارز موفق عمل می‌کنند و اگر آنجا توفیقی حاصل نشود و شاهد افزایش نرخ ارز باشیم، دوباره موج جدیدی در افزایش تورم خواهیم داشت و سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف برای ،ب بازده حقیقی رویایی دست نیافتنی می‌شود.


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn66050075/%D8%A8%D9%88%D8%B1%D8%B3-%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D9%84-%D8%AA%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B6%D9%87-%D9%88-%D8%AA%D9%82%D8%A7%D8%B6%D8%A7

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سیدعلی سید خسروشاهی، در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالا منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود، گفت: این موضوع نه تنها ناشی از بورس کالا نیست بلکه بر این باور هستم که اگر باز هم در حالت منفی علت افزایش قیمت را بورس کالا بد،م، اتفاق خوبی برای صنعت خودروسازی است؛ چرا که افزایش قیمت عاید خودروسازان می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا ،ت قصد حذف قیمت‌گذاری دستوری را دارد یا خیر؟ ،وان کرد: به طور کلی، همه ،ت‌ها نخست ژست حذف قیمت‌گذاری دستوری را می‌گیرند، اما پس از مدتی نه تنها قیمت‌گذاری حذف نمی‌شود بلکه تغییر قیمت‌ها به ضرر مصرف‌کننده و تولیدکننده تمام شده و واسطه‌هایی از تغییر قیمت‌ها سو استفاده می‌کنند.

این کارشناس بازار ،وان کرد که بازار سرمایه به پیروی از شرایط اقتصادی در زمان بودجه، کار خود را پیش می‌برد، اما ابهاماتی، چون نرخ حامل‌های انرژی، بحث‌های صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری در صنایع و مواردی دیگر دست به دست هم داده اند و نگاه بازار سرمایه را نسبت به بودجه سال جاری بدبینانه کرده‌اند.

این کارشناس بازار افزود: امیدواریم بخش عمده‌ای از قیمت‌گذاری دستوری از بین برود و اگر قرار است افزایش نرخی صورت گیرد بخش عمده آن عاید تولیدکننده شود؛ چرا که این روزها تولیدکنندگان و صنایع مهم کشور شرایط سختی را سپری می‌کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس کالا می‌تواند فارغ از بحث دخالت ،ت به ،وان یک بازار کارا و آزاد به مسیر خود ادامه دهد، تصریح کرد: به طور کلی ،ت همیشه علاقه به حمایت از مصرف کننده دارد بنابراین به سمت قیمت‌گذاری دستوری روی می‌آورد. اما بورس و بازار سرمایه محل تلاقی عرضه و تقاضا بوده و قیمت‌ها براساس مک،زم آن تعیین می‌شود.