خداحافظی با قیمت گذاری دستوری خودرو / قیمت خودروها در مبدا آزاد می شود

در حالی قربانزاده از حذف قیمت گذاری دستوری خودرو خبر می دهد و بر اجماع بر سر این موضوع تاکید می کند که در حال حاضر بسیاری از محصولات دو خودروساز بزرگ کشور همچنان بر اساس قیمت های دستوری در طرح های فروش در دسترس متقاضیان قرار دارد.

معاون وزیر اقتصاد ادامه داد اجماع نظر این بود که قبل از هر چیزی پیش‌بینی پذیری تنظیم‌گری صنعت خودرو برای ،یداران این بازار روشن و شفاف شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی در افق پنج ساله آینده تضمین شود.

با توجه به اظهارات رییس سازمان خصوصی سازی به نظر می رسد دیگر تعیین قیمت محصولات تولیدی دو خودروساز بزرگ کشور از مسیر قیمت گذاری دستوری اتفاق نیفتد و شرکت های خودروساز محصولات خود را به بورس کالا برده و از آن مسیر عرضه کنند.

رییس سازمان خصوصی از برنامه های برای واگذاری سهام دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین حذف سیاست قیمت گذاری دستوری برای محصولات خودروسازان خبر داد.

 

 

اکو ایران : استارت تعویض قیمت گذاری دستوری با مک،زم عرضه و تقاضا خورد.

درست است که تجربه جه، در ارتباط با عرضه کالای مصرفی مانند خودرو در بورس کالا در هیچ جای جهان وجود ندارد اما این مسیر به شرکت های خودروساز این امکان را می دهد تا محصولات خود را تا حد زیادی بر اساس مک،زم عرضه و تقاضا کشف قیمت کرده و بفروش برسانند.

حسین قربانزاده گفت در این زمینه سه جلسه پیوسته با حضور وزیر اقتصاد، مسوولان و، صنعت، معدن و تجارت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار و مسایل مربوطه بررسی شد.

رییس سامزان خصوصی تاکید کرد باید قیمت گذاری دستوری خودرو حذف شود و صاحب نظران بر این امر به اجماع رسیده اند که خودروهای پرتیراژ به فهرست عرضه خودروها به بورس کالا اضافه شود و تا پایان سال شاهد حذف قیمت‌گذاری دستوری در محصولات ایران خودرو و سایپا باشیم.

 


منبع: https://www.ghatreh.com/news/nn65834524/%D8%AE%D8%AF%D8%A7%D8%AD%D8%A7%D9%81%D8%B8%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%A8%D8%AF%D8%A7

رییس سازمان خصوصی سازی معتقد است حذف قیمت گذاری دستوری مقدمه‌ای برای بهره‌مندی این دو شرکت خودروسازی از مدیریت بخش خصوصی است. به نظر می رسد مسئولان ارشد خصوصی سازی به این نتیجه رسیده اند تا زم، که سیاست قیمت گذاری دستوری برای تعیین قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور مورد توجه قرار گیرد بخش خصوصی برای در تصاحب سهام این شرکت ها و اختیار گرفتن سکان مدیریتی پا پیش نخواهد گذاشت.

در میان محصولات پرتقاضای بازار تا کنون شاهین از خودروسازی سایپا، پژو 207 با فرمان برقی و گیرب، دستی، تارا با گیرب، اتوماتیک و تارا با گیرب، دستی روی تابولی بورس کالا عرضه شده اند و مشخص نیست دیگر محصولات دو خودروساز بزرگ کشور تا پایان سال روی تابلوی بورس کالا حاضر خواهند شد یا خیر؟