سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: بخشهای مختلفی هستند که کماکان مخالف این ادامه روند این هستند.
بعد از یک مدتی که گذشت طول کشید و سامانه بیاد بالا به مشکلاتی که سامانه در اجرا داشت را هم کاری نداریم که چند بار اتفاقاتی که افتاد هم بگذریم بعد از یک مدت سامانه دوباره رفت کنار و دادند به خودروساز از حالا ،ی جواب نمیدهد که توی این مدت اصلاً چه اتفاقی افتاد، کدام گروه راهبر این تصمیمات را گرفتند بند ۴ تا ۵ ماه وقت ببینید خودروسازان موقع متضرر شد زم، که میخواست عرضه بکنه نمیتوانست، حالا دوماه فعلاً نفروش تا ما سامانه مان را بیاید بالا این مواردی است که تصمیماتش که سیاست گذار میگیرد روی عملکرد صنعت تاثیر میگذارد.
مجری: شما در مجموع برآیند فرمایشات تان این است که با این شیوه فعلی فروش شما موافق هستید؟
انشاالله سایر خودروسازها هم در حال مذاکره هستیم که انشاالله خودروهای جدیدی را بتو،م به مجموعه بورس کالا داشته باشیم تاکنون میزان فروشی که صورت گرفته برای چهار هزار خودرو دستگاه بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومن منفعتی بوده که خودروسازها ،ب کردهاند از فروش محصولات شان در بورس کالا.
امید قالیباف سخنگوی و، صمت: به نام خدا من هم سلام عرض میکنم خدمت شما و مهمانان برنامه در مورد خودروهای وارداتی مابه به دلیل اینکه چهار سال وقفه داشتیم برای واردات خودرو پیشبینی میشد که برای تعداد نسبتاً محدودی که قرار است خودرو بیاید متقاضیان زیادی و احیاناً بازار مبادلاتی شکل میگیرد پلتفرم بورس کالا را ترجیح دادیم و ،ت هم به همین صورت این را صحه گذاشت، وزیر به همراه رئیس سازمان برنامه و بودجه پای این را امضا ،د.
مجری: شما الان به لحاظ قانونی کمکی میکنید به بورس کالا برای اینکه این نکته که خودتان میگویید برطرف شود؟
طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: بله حتماً جزء فوریتها میتو،م این را کمک کنیم.
مجری: آقای جهرمی سلام بر شما چه محصولاتی با چه تعدادی قرار است در بورس عرضه شود؟
مجری: البته آقای دکتر قالیباف، تولیدیها شما بهتر مید،د که مختصر نیستند؟
مجری: ی،ی واریز به ،انه بشود مثلاً
طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: ولی دیگر بیاید به زنجیره خودرو و به خود خودروسازها وام بدهد در حمل و نقل عمومی تسهیل کند.
قالیباف:عرض به خدمت شما که من تعجب میکنم از آقای جهرمی که اینقدر زیبا واقعیتها را وارونه جلوه دادند همانطور که ما از ابتدایی و، ،ت سیزدهم دنبالش بودیم حذف قرعه کشی بوده این را دیگه همه میدانند الان ایشون میگویند که ما چه سودی از قرعه کشی میبریم و آنچه که من اطلاع دارم از از خود بورس کالا آقایان مخالف عرضه کالا بودن، در بورس کالا و الان دارند اینگونه سینه سپر میکنند .
مجری: مجموع اینها مشکلی است که از بابت به قیمت فروش نرفتن به قول شما برای خودروساز ایجاد شده؟
مجری: ی،ی چرخه به مشکل میخورد؟
مسیح طهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: دقیقا
این را باید دوستان بدانند در بورس کالا که وقتی خودرو در بورس دارد عرضه میشود مسئولیت تنظیم بازار هم به عهده سازمان بورس کالا است فقط هم در مورد خودرو نیست جالب است شما بد،د که الان بیشتر تولید کنندگان از این که از نقش واسطهای گران ، مواد اولیه که در بورس کالا دارد اتفاق میافتد دارند ناراحت هستند و شاکی هستند موارد متعددی داریم که.
جهرمی: آقای قالیباف خارج از موضوع دارید صحبت میکنید و درباره اتفاقاتی که افتاده شما از یک طرف میآید توییت میزنید که.
به گزارش نبض بازار، درحالی که و، صنعت نگران سه نرخی شدن بازار خودرو در پی عرضه در بورس است قائم مقام بورس کالای ایران کاهش زیان خودروسازها و حذف دلالان را از جمله فواید این کار میداند.
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: بله جاهای دیگر هم هستند حالا نقطه نظراتی دارند در مورد عرضه خودرو در بورس، ولی مهم این است که این فرآیند تا این جایی که آمده جلو، نقاط قوت خودش را نشان داده نقاط ضعفی هم داشته که دارد یکی یکی برطرف میشود، هم با این حجم از تعداد مشتری تا حالا روبه رو نبوده ایم فعالیتهایی را انجام میدهیم که بتو،م رضایت مشتریها را حاصل کنیم.
اما این مسئله عرضه خودرو در بورس کالا شاید در یک مقطعی من، باشد آن مقطع هم این است که به هر حال تولید که استراتژی اصلی و، صمت هست به حدی برسد که مثل گذشته خودروسازان بدون هیچ بازار موازی بتوانند با ۱ قیمت واحد در بازار محصولات شان را بفروشند قیمت دیگری تولید نشود و الا بورس کالا هیچگاه جای خود بازار را نمیگیرد و اساساً وجود خود بورس کالا در شرایطی که تولید در نقطه تعادل خودش است خودش یک واسطه محسوب میشود که ضرورتی هم برایش وجود ندارد.
مسیح طهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: در مورد صنعت خودرو ما یک صنعت بیماری داریم فکر میکنم که هیچ ،ی نمیتواند این را نفی بکند که هم از نگاه خودرو ساز و هم از نگاه مردم و هم از از نگاه امنیت و کیفیت و آن انتظاری که حاکمیت دارد نسبت به صنعت خودرو قطعاً حتی از نظر مالی هم جذابیت وجود ندارد.
در برنامه میزاقتصاد، واگذاری دو هزار دستگاه خودرو در بازار بورس با حضور مهمانان جهرمی، قائم مقام بورس کالای ایران و طهر،، استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس صنعت خودرو، طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و همچنین امید قالیباف، سخنگوی و، صمت به صورت تلفنی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: مقاومتهای زیادی در مورد عرضه خودرو در بورس شکل گرفت و هنوز هم ادامه دارد ذینفعان بازار ذینفعان متفاوتی هستند حالا در بخشهای مختلف که میتو،م بگوییم که در خود خودروسازی در حاکمیت در ،ت و جاهای مختلف دیدگاههایی دارند.
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: به حساب خودروساز به ،وان مالک خودرو، که خود را به فروش گذاشته و پول به حساب خودروساز واریز میشود ما علاوه بر بحثی که در مورد فروش فیزیکی خودرو داشتیم چه الان دارد انجام میشود بحث دیگری را هم با خودروسازها آغاز کردیم، بحث تامین مالی خودروسازها است برای پروژههای که در دست اقدام دارند و گام اولش هم انشاالله تا هفته آینده برداشته میشود.
مجری: عذر میخواهم در و، صمت است یا نه در بخشهای دیگر هم هستند؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: بله، قیمتی که در بورس کالا کشف ،د حالا نسبت به کل خودرویی که در کشور دارد معامله میشود چهار هزار دستگاه عدد کمی است ما تازه وارد راه هستیم، ولی موقع تفاوت میتواند نشان بدهد که چه رانتی در این صنعت وجود داشته و حالا داره به جیب خودروساز میآید.
مجری: تنها محدودیت شان سن است و اینکه خودرو ،ید باشند در بورس کالا؟
مجری: یک نکتهای که وجود دارد، در یک سال گذشته تقریباً ،ی طرفدار عرضه خودرو در بورس کالا نبود این را زمینه و بستر من،ی نمیدیدند برای اینکه خودرو هاشان را عرضه بکنند الان چطور است به نظر میرسد که از تعدادی که دارید شما میفرمایید کم کم تمایلات میرود به این سمت که خودروها در بورس عرضه بشود؟
از ابتدای سال تا حالا ۴۹۴۳ دستگاه انواع خودرو و سواری در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته به ارزش ۶۴ هزار میلیارد تومان که استقبال خوبی از سوی مردم صورت گرفته من فقط تعداد افرادی که کد گرفتن برای معاملات بشوند را خدمت شما بگویم پارسال در کل سال ۲۰۰۰۰ کد در کل معاملات صادراتی بوده امسال تا الان بیش از ۱۰۰ هزار کد صادر شده که تقریباً ۵۰ هزار کد متعلق به مشتریان خودروسازی است.
مجری: آقای طهر، سلام شما دیدگاهتان چه است فکر میکنید عرضه خودرو در بورس کالا چقدر میتواند کمک کند اول به مردم دوم به خودروساز و تولید کنندههای ما؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: ببینید ما ساعتهای زیادی شاید ما تقریباً سال گذشته بالغ بر هشت ماه با خودروسازها صحبت کردیم با کارشناسان مختلف در مورد این فرآیند به جمع بندی برسیم، نکتهای که وجود دارد این است که به نظر، صنعت خودروسازی بورس کالا ندارد که از این وضعیت فعلی ارزش نجات پیدا بکنیم.
طاهری، رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی: ما چند تا موضوع داریم جمع بندی است به صورت خلاصه بخواهم عرض بکنم روش فروش خودرو آنچیزی که وجود داشت با یک قیمت دستوری و به صورت قرعه کشی قطعاً آسیبهای زیادی داشت. خوب، به دست مصرف کننده نمیرسید اختلاف قیمتی که بین کارخانه و بازار بود گاها چند برابر بود از آن طرف تولید کننده اعلام میکرد که من زیان ده هستم و از آن طرف سیاست گذار و ،ت مانع افزایش قیمت میشدند مدیران ا،راً ،تی بودند جسارت این که بتوانند جلوی ضرر بعضی آن را بگیرند و بگویند که این نمیصرفه همان سیاست را مجبور بودند ادامه بدهند .
مجری: آقای قالیباف فقط این نکته را بفرمایید.
قالیباف: من سوال کردم شما اول باید سوال من را جواب دهید چقدر رفته در جیب شما بفرمایید که شما چقدر ک،ی کردید از معامله ماشین.
جهرمی:این نوع صحبت شما که الان قشنگ نیست کارم زمان مصوبه بورس
ی،ی ما فکر میکنیم که از نگاه مردم اگر که خودرو گرانتر از آن حد انتظار دارد به دست ما میرسد اولاً دارد خودروساز مرتفع میشود و پولهای ما را میگیرد و یک فسادی و یک کاری انجام میدهد، در واقع، ولی از نگاه خودروساز هم بخواهیم به قضیه نگاه کنیم آنجا هم یک ضرر انباشتهای است از گذشته یک ضرری هست همین الان در بحث فروش، ما ا،ر خودروهای پرتیراژ را داریم با کمتر از از قیمت تولید، میفروشیم ی،ی در تولید خودروهای پرتیراژ مان ۵۰ میلیون و صد میلیون تومان ضرر میدهیم این باعث میشود که وقتی از نگاه کیفیت هم به قضیه نگاه میکنیم از نگاه کیفیت هم نمیتو،م انتظار جدی از خودروساز داشته باشیم.
مجری: ی،ی در جایگاه سیاست گذاری خودش باشد؟
مسیح طهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: دقیقاً ضمن این که الان شما میبینید خود و، و ،ت هم دارد از این قضیه بورس کالا منتفع میشود .
قالیباف: نه نه بقیه اش هم به همین شکل است، ما داریم راجع به یک مسئلهای که در مورد بلند مدت باید باشد یا نباشد صحبت میکنیم حالا الان که خلاصه خودروسازها دارند این کار را انجام میدهند، ولی واقعیتش این است که ما در مورد عرضههایی که در بورس کالا میشود نکته ما این است که باید منافع مردم رعایت بشود مثلاً قانون گفته طرح جو، جمعیت باید رعایت شود خودروهای فرسوده آن ۲۰ درصد باید رعایت بشود که ما نظارت میکنیم که انجام بشود.
مجری:از چه نظر آسیب زا است؟
گروه خودروسازی بهمن دو هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد و میتواند از این محل هم اقدام به تامین مالی بکند که این بحث هم انشاالله برای سایر خودروسازها در ماههای آینده میتواند ادامه پیدا کند.
سایر محدودیتهایی که قبلاً بوده نظیر اینکه پلاک فعال گواهینامه و … در این روش از فروش بررسی نمیشود و ،یداران، چون دارند قیمت پرداخت میکنند که متن، با شرایط بازار است و رانتی در قیمت نیست، و میتوانند ،یدشان را آزادانه انجام بدهند صرفاً اگر در بورس کالا خودروی ،یده باشند امکان ،ید مجدد برایشان فراهم نیست فعلاً…
خودروسازها دارند با این فرایند آشنا میشوند از روز اول خودروسازها هم آشنا نبودند گام به گام داریم میرویم جلو تا بتو،م به یک بازار کامل برسیم.
مجری: حالا اشاره کردید به حاکمیت و ،ت، خود خودروسازها چطور آنها عقیده شون چه بوده و به چه چیزی تغییر کرده و آیا در میان راه پشیم، نداشتند؟
سید جواد جهرمی قائم مقام بورس کالای ایران: بله ۲ هزار دستگاه در این هفته تقریباً عرضه میشود بخشی از آن که خودروی هایما بود مورد معامله قرار گرفت برای روزهای آینده هم ۱۲۷۴ دستگاه خودرو عرضه خواهد شد ۱۱۰۰ دستگاه متعلق به گروه ایران خودرو خودروی پژو ۲۰۷ و تارا مورد عرضه خواهد گرفت .
این نشان میدهد که دقیقا ،ی که ،یده مصرف کننده نبوده سوال اصلی این است که ۶ میلیون نفر آدم ثبت نام کرده اینکه اصلا افتخار ندارد ۶ میلیون نفر را شما دارید وارد لاتاری میکنید که بیاید آنجا سود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی و یا هر سودی ببرند حالا میآییم در بورس کالا و به طرف میگوییم شما ۱۰۰ درصد وجه را بگذار ۲۰ درصد تا ۲۵ درصد بگذار وارد شد تقاضای واقعی وارد میشود و، صمت برای اینکه تقاضا واقعی بشود چه اقدامی برای اینکه تقاضا واقعی بشود چه اقدامی کرده در بازار خودرو.
ما از خود ،ت و حاکمیت هم این انتظار را داریم که اگر مثلاً مالیات بر ارزش افزوده بیشتری دارد قیمت میگیرد این را بیاید در چرخه بهبود کیفیت و حالا بحث دوم، بحث کیفیت حداقلی تولیدات موجود و نیز ارتقاء سطح فناوری خودرو است ی،ی در بحث هوشمندسازی در بحث برقی سازی که حالا این در ،مت بعد عرض میکنم خدمت تان…
مسیح طهر،، عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: دقیقا بحث قیمت تحقیق و توسعه است که انجام نمیشود هزینههای تحقیق و توسعه خود خودرو ساز انجام نمیدهد به خاطر اینکه گیر روزمره اش است و دیگر تامین مالی ش به قطعه ساز با تاخیر است و پرداختها منصفانه نیست قطعه ساز دوباره قطعه را بی کیفیتتر میکند.
ما نظرمان همان یکی دو سال قبل این بود که ما با توجه به اینکه عرضه و تقاضا اختلاف قیمت در بازار است یک بخش زیادی از بازار تقاضای کاذب است بیشتر بخاطر آن به دست آوردن سودی است که از اختلاف قیمت کارخانه و بازار هست، اگر بتو،م این را تکنرخی بکنیم دوتا راه حل وجود داشت و یا وجود دارد یا عرضه به حدی زیاد باشد که در واقع هر چقدر میخواهند این را تحت پوشش قرار بدهد که این نیست و ممکن است چند ماه هم نباشند یک زمان گذاری و سرمایه گذاری یکی دو ساله میگذره میخواهد یا قیمت را به حدی برس،م که تک نرخی بشود، بهترین راه حلش را هم اعلام کردیم بورس کالا است منتها با یک، اما و اگری روش فعلی را هم آسیب زا مید،م.
اما واقعاً اینکه در بورس کالا خودرو عرضه بشود و قیمت سوم ایجاد کند و یا قیمت بازار آزاد را به رسمیت بشناسد، چندان اتفاق مبارکی نیست اصل بازار خودرو این است که خودروساز مثل گذشته مستقیم یا از طریق نمایندگیها بتوانند خودروی خودش را به فروش برساند.
جهرمی: بله ی،ی بابت قیمت گذاری که پایین بوده و آن قیمتی که در بازار فروش رفته خوب حالا این از جیب کی رفته از جیب ۸۰ میلیون نفر آدم رفته در جیب ی،ری افراد که خودرو آمده در بازار فروش رفته.
اما علی رغم همه مشکلاتی که بود حاضریم ظرفیتی که داریم را در اختیار صنعت خودروسازی قرار بدهیم حالا اگر خواست استفاده بکند میتواند استفاده کند اگر در میانه راه و در هر جای دیگر تصمیم دیگری گرفت قطعاً من بورس کالا متضرر نمیشوند خود خودرو ساز است که باید بر اساس مصالح آن بنگاه اقتصادی است تصمیم گیری کند.
سوال اینجاست از این چهار هزار میلیارد توم، که در بورس کالا خودرو معامله شده چند درصدش رفت در جیب بورس کالا که اینجوری دارد دفاع میکند هیچ منفعت مصرفکننده را که نمیبیند هیچ به تولید هم دارد لطمه میزند نه تنها در مورد بحث خود رو ببینید ما اعتقادمان این است که کالاهایی که روی یک معامله سرمایهی صورت میگیرد مثلاً فرض کنید قیمت ارز که بالا میرود آن کالا دچار تلاطم میشود اینها اگر در بورس کالا عرضه بشوند به سرعت آن شوک اقتصادی را تخلیه در قیمت و دیگر غیرقابل بازگشت خواهد بود .
مجری: ی،ی از مابه التفاوت آن قیمتی که دستوری باید عرضه می،د و چیزی که در بورس کالا کشف ،د؟
طاهری رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی:سود مازاد یا به اصطلاح درآمد مازاد بر آن قیمت واقعی به اضافه سود عادلانه به جیب به تولید کننده دیگه نباید اینجا برود ی،ی ما باید این کار را بکنیم با توجه به اینکه قیمت تمام شده.
مجری:چه شرطی؟
مجری: ی،ی هنوز هستند بخشی در ،ت که مخالف عرضه خودرو در بورس باشند؟
ببینید قیمت سوم این مواردی که دارم عرض میکنم بارها پاسخ داده ایم اینها اصلا منطقی نیست در صورتی که عرضهها بیاید منظم انجام بشود و این قیمتهایی که تا الان کشف شده این قیمت بورس کم کم مبنا قرار میگیرد در مورد منافع مردم صحبت میکنند، آقای قالیباف ما نمیگوییم که در قرعه کشی چطوری منافع مردم لحاظ میشود شرکتهای خودرو سازی بودند ایران خودرو و سایپا زیان سنگینی الان بهشون تحمیل شده بعد میرویم جاهای به این شرکتها وام میدهیم خلق نقدینگی و تورم میکنیم ضرر را به همه مردم میرس،م برای این که فشارش یک جای دیگر که تصمیم کارشناسی گرفته ایم را بیاوریم جبران کنیم شما آنجا هم دارید به مردم ضرر میزنید.
همانطور که در خبرها دیدید و شنیدید از دوشنبه تا چهارشنبه بیش از دو هزار دستگاه انواع خودرو که در بازار بورس کالا عرضه خواهد شد یکی از راههای جدید عرضه خودرو است، با توجه به اینکه مشکلاتی که ،وان میشد در گذشته وجود دارد، در خصوص قرعهکشی و قیمتگذاری، نکته مهم عرضه خودرو در بورس کالا است، که طبق قو،ن بورس کالا، تا وقتی محصولی میتواند در بورس کالا پذیرش و عرضه شود، از شمول قیمت گذاری خارج میشود ی،ی اگر خودرویی در بورس کالا عرضه میشود، بعد از این میتواند روی آن قیمت گذاری انجام شود و مک،زم قیمتگذاری و فرایندش تماماً در عرضه و تقاضا در بازار بورس مشخص خواهد شد.
جهرمی:عرض کنم که این عددی که سوال ،د یک در ۱۰۰۰ ارزش معاملات است من به نظرم سهامهای بازار سرمایه مشکلات امروز بازار و اتفاقاتی که میافتد میتوانند در و، صمت ببینند وقتی سخنگوی و، صمت مخالف تولید صحبت میکنند وضعیت شرکتها مشخص است، مدیریت شرکتها در اختیار و، صمت بوده سیاست گذاری اشتباه و، صمت یکی یکی صنایع ما را دارد به ته دره میبرد در مورد خودرو و، صمت هیچ برنامه مشخصی از ابتدای سال نداشته من فقط یک سوال میکنم که چرا روزی که میخواهند از فشار خارج بشوند میآیند توییت میزنند که خودرو دارد میرود در بورس کالا و میگویند وزیر ما رفته گفته در بورس که میآید اتفاق دیگری میافتد خودشان را میکشند کنار.